Menu

Muzeul Locomotivelor cu Abur

Calea Timișoarei Reșița, Romania
Directie Adresa
 
 
Momentan nu avem unitati de cazare in zona.

Muzeul Locomotivelor cu Abur

  • Este în Reşiţa, Judeţul Caraş-Severin
  • Construit în 1972
  • Deschis turiştilor fără taxă de vizitare
  • Locomotivele sunt într-o stare foarte bună

Muzeul Locomotivelor cu Abur este o colecţie de 16 locomotive fabricate la Reşiţa, expusă în aer liber...

Muzeul Locomotivelor cu Abur
  • Constructor: inginerul Mircea Popa
  • Cod monument Istoric:

Uzinele din Reşiţa au reuşit să menţină o activitate industrială neîntreruptă timp de peste 233 ani. De-a lungul istoriei sale, a fabricat o varietate mare de produse prin care, de multe ori, s-a situat în avangarda progresului tehnic european. În acest context, Uzinele din Reşiţa s-au făcut cunoscute şi prin construcţia de locomotive cu abur, activitate ce a durat aproximativ 100 ani.
Muzeul Locomotivelor cu Abur de la Reşiţa a fost inaugurat la 3 iulie 1972, prin eforturile inginerului Mircea Popa, director al Uzinelor reşiţene pe atunci, la aniversarea unui secol de producţie de locomotive cu aburi la Reşiţa. Printre cele 16 exponate, se numără şi locomotiva Resicza, una dintre cele trei prime locomotive cu aburi construite în sud-estul Europei, la Reşita, în 1872-73. Celelalte două, Bogsan şi Hungaria, au fost casate în anul 1937. Expoziţia mai inculde şi una din cele două locomotive forestiere fabricate în 1925, la fabrica de locomotive a fostei societăţi U. D. R.

Muzeul Locomotivelor cu Abur

În 1961, locomotiva Resicza a fost recuperată de la Câmpia Turzii, unde era garată pe o linie de manevră. Aceasta a fost proiectată de John Haswell (1812 – 1897), originar din Scoţia, dar stabilit la Viena. Piesa este o locomotivă tender cu două roţi cuplate, care se poate înscrie în curbe cu raza de maxim 45 metri, are o forţă de tracţiune de 1125 kg şi 45 CP, la viteza de 11 km/h. Lungimea locomotivei este de 4.48 m, iar greutatea în serviciu, de 11.5 tone.
Resicza a fost construită în atelierele uzinelor StEG Reşiţa, în condiţii improvizate, iar în perioada 1961-1972 a fost garată pe o linie de manevra in fata Fabricii de locomotive (1923) din complexul uzinal local.

Muzeul Locomotivelor cu Abur

Marea produţie de locomotive cu aburi a început, la Reşiţa, în anul 1920, prin proiectarea şi contrucţia următoarelor locomotive:

  • seria 230.000  pentru trenurile de calatori 1932-1936       

  • seria 142.000  pentru trenuri grele de calatori 1937-1940

  • seria  50.000  pentru trenuri de marfa  1926-1936

  • seria 150.000  pentru trenuri de marfa 1947-1960

  • seria 131.000  pentru trenuri de călători pe linii secundare 1939-1942

  • seria 151.000  prototipuri pentru trenuri grele 1938-1939

  • locomotive cu ecartament îngust pentru exploatări foriestiere

În această perioadă, la Reşiţa s-au construit 1.461 de locomotive cu abur, din care:  

  • 311 cu ecartament îngust de 948 mm şi 760 mm

  • 924 cu ecartament normal de 1.435 mm  

  • 224 cu ecartament special de 1524 mm pentru URSS  

  • 2 cu ecartament special de 1.000 mm pentru Vietnam  

Producţia locomotivelor cu aburi la Reşiţa se încheie în anul 1964, cu 10 locomotive de ecartament normal, din seria 150.000, destinate exportului.

Muzeul Locomotivelor cu Abur

Cu două exceptii, cele 16 piese din Muzeul Lovomotivelor, adună un secol de istorie a unei componente importante a industriei constructoare de maşini de pe malurile Bârzavei. Lista locomotivelor, în ordinea anului de fabricaţie:

  1. 1872 Locomotiva nr. 2 „Resicza", ecartament 948 mm

  2. 1909 Locomotiva forestieră CFF 704.209, fabricaţie StEG-Viena

  3. 1921 Locomotiva de ecartament normal, seria 50.025, fabricaţie Henschel-Kassel

  4. 1921 Locomotiva de ecartament normal, seria 50.378 - au fost construite după proiectul locomotivei germane G10 şi au fost destinate în principal remorcării trenurilor de marfă grele, fiind şi primele locomotive de cale normală executate la Uzinele Reşiţa pentru Căile Ferate Române, începand din 1926. A fost seria cea mai numeroasă din parcul C.F.R.

  5. 1925 Locomotiva tender 704.402 cu ecartament îngust, 700 mm - locomotivă clasică utilizată pentru remorcarea trenurilor de călători şi coletărie rapidă.

  6. 1933 Locomotiva de ecartament normal CFR 230.163

  7. 1939 Locomotiva de ecartament normal, seria 142.072 - a fost fabricată în România după proiectul locomotivei austriece seria 214, fiind destinată remorcării trenurilor de călători pe secţii de circulaţie cu profil greu şi parcursuri lungi. Au fost construite, între anii 1937-1940, un număr de 79 de unităţi. A fost locomotiva care putea atinge viteza de 140 km/h.  

  8. 1940 Locomotiva de ecartament normal CFR 131.003 - prima locomotivă dintr-o serie de 67 de exemplare, proiectată şi executată integral în România. A constituit tipul de bază pentru tracţiunea trenurilor de călatori şi de marfă pe liniile secundare din Banat.

  9. 1944 Locomotiva forestieră CFF 704.404

  10. 1952 Locomotiva tender uzinală CFU 29 - au fost construite 40 bucaţi, pentru a fi folosite exclusiv în cadrul manevrei din halele oţelăriilor aparţinând combinatelor siderurgice de la Reşiţa, Oţelul Roşu, Călan şi Hunedoara. Au fost locomotivele cu cea mai mare sarcină pe osia motoare (23 t.), având o mare aderenţă, în special pe osia 3 (ultima osie), care era şi osie motoare.  

  11. 1952 Locomotiva de ecartament normal CFR 764.103

  12. 1954 Locomotiva tender uzinală CFU 14

  13. 1955 Locomotiva de ecartament normal, seria 150.038 - a fost ultimul tip de locomotivă cu abur fabricată în România şi a constituit tipul de bază cel mai modern utilizat de Căile Ferate Române pentru remorcarea trenurilor de marfă.  

  14. 1956 Locomotiva forestieră CFF 764.493 - face parte dintr-un lot de peste 100 de locomotive construite la uzinele din Reşita între anii 1951-1959. Destinate în special servicului pe căile ferate înguste şi forestiere, acest tip de locomotivă s-a dovedit foarte fiabil în exploatare, unele exemplare fiind în serviciu şi astăzi.  

  15. 1958 Locomotiva de ecartament îngust CFR 764.001

  16. 1960 Locomotiva tender uzinală CFU 28

Starea exponatelor este foarte bună.

Muzeul Locomotivelor cu Abur

Preţ intrare

Orar de vizită

Intrarea liberă

Marţi-Sâmbătă 9.00-17.00

Date de contact: Calea Timişoarei, Zona Triaj, Reşiţa, judeţul Caraş-Severin, telefon: 0269431685.

 

 

Postat de Corina Matei
Comments (0)

Parerea ta va promova acest obiectiv!

Cod de securitate

Introdu codul din imagine

CeSaVezi.ro Locul 1 la Etravel Awards în categoria Publishing

 

Harta Obiective turistice inedite - Știai că sunt în România? 

Cascada cu apă termală din Toplița

Cascada cu apă termală din Toplița

Această cascadă este unică în România și este printre puținele de acest fel din lume!
Detalii Obiectiv Turistic
Coloanele de bazalt din Racoş

Coloanele de Bazalt din Racoș

Coloanele de bazalt din Racoş reprezintă un adevărat spectacol natural din Transilvania!
Detalii Obiectiv Turistic
Izbucul Călugari din Bihor

Izbucul Călugari din Bihor

Izbucul de la Călugări, este cel mai reprezentativ izvor carstic intermitent din Romania
Detalii Obiectiv Turistic

Lacul Inghețat din Masivul Parâng

Lacul Inghețat din Masivul Parâng

Se afla la altitudinea de 2120 m pe muntele Slivei. Prezinta tot timpul anului sloiuri de gheata!

Detalii Obiectiv Turistic

Platoul Carstic Lumea Pierdută din Bihor

Platoul Carstic Lumea Pierdută din Bihor

Este cel mai impresionant fenomen carstic din harta cu obiective cu o retea de galerii de 2500 km!

Detalii Obiectiv Turistic

Castelul Vlad Țepeș din București

Castelul Vlad Țepeș din București

Stiut de putini, este o reproducere a Cetatii Poenari, ridicata de Vlad Tepes!

Detalii Obiectiv Turistic

Cele mai frumoase rezervații naturale de pe CeSaVezi.ro Harta Obiective Turistice

Rezervaţia naturală Detunata Goală şi Detunata Flocoasă

Rezervaţia naturală Detunata Goală şi Detunata Flocoasă

Coloane hexagonale de roci bazaltice, asemănătoare unor orgi uriaşe!

Detalii Obiectiv Turistic

Geoparcul dinozaurilor - Ţara Haţegului

Geoparcul dinozaurilor
Ţara Haţegului

Adăposteşte relicve de dinozauri pitici unice in pe harta cu obiective turistice si in lume!

Detalii Obiectiv Turistic

Fratele mai mic al Marelui canion Colorado la 3 km de Sebeş!

Rezervaţia complexă Râpa Roşie

Fratele mai mic al Marelui canion Colorado la 3 km de Sebeş!

Detalii Obiectiv Turistic

Rezervaţia Cheile Nerei-Beuşnita

Rezervaţia Cheile Nerei-Beuşnita

Adăposteşte Lacul Ochiul Beiului, lac ce nu îngheaţă nici iarna!

Detalii Obiectiv Turistic

Rezervaţia naturală Cazanele Mari şi Cazanele Mici

Rezervaţia naturală Cazanele Mari şi Cazanele Mici

În Rezervaţia Cazanele Mari şi Cazanele Mici abundă vegetaţia submediteraneană!

Detalii Obiectiv Turistic

Parcul Naţional Retezat - Parâng

Parcul Naţional Retezat - Parâng

Un loc unic pe harta obiective turistice. În anul 1979 a fost declarat "Rezervaţie a Biosferei"!

Detalii Obiectiv Turistic

 

 

Proiectul CeSaVezi.ro

cesavezi.ro

Pentru ca vrem să dăm cel mai bun răspuns argumentat turiștilor când se întreabă:

Ce e de văzut în România?

Scopul nostru este de a dezvălui obiectivele turistice de lânga tine...

Detalii Obiectiv Turistic

 

cont nou
RizVN Login



  • Aplicatia Harta Cesavezi in Romania

    Are in plus navigatie si localizarea pozitiei tale!

    Disponibilă gratuit pe Android si iOS!

    Detalii